Teatr nasz został powołany do życia w roku 1975 pod dyrekcją Mariana Jonkajtysa, pod nazwą "Teatr na Targówku" jako zalążek pierwszej sceny muzycznej warszawskiej Pragi. Występowały w nim znane gwiazdy estrady: Danuta Rinn, Alicja Majewska, Ewa Śnieżanka, Tadeusz Ross czy Jerzy Złotnicki.
Od 1981 roku Teatr pracował pod kierunkiem dyrektora Jana Krzyżanowskiego, który zmienił profil teatru - obok spektakli muzycznych pojawiła się klasyka oraz sztuki współczesnych polskich dramaturgów. Z teatrem związani byli znani muzycy jak Juliusz Loranc czy Lucjan Kaszycki i słynni artyści: Sława Przybylska, Józef Fryźlewicz, Mieczysław Voit czy Barbara Horawianka.
W roku 1987 dyrekcję przejął Andrzej Strzelecki, który pod nową nazwą Teatr Rampa stworzył zupełnie nowy zespół Teatru, odkrywając dla polskiej sceny prawdziwy musical i ugruntowując jego muzyczny profil. Na jego popularność pracowali również tacy twórcy jak: Janusz Józefowicz, Stanisław Tym czy Magda Umer.
W latach 1997-1998 dyrektorem Teatru był Andrzej Maciejewski, a dyrektorem artystycznym Krzysztof Miklaszewski (od września 1997).
Od 1998 roku do chwili obecnej dyrektorem Teatru jest Witold Olejarz. W tym czasie działalność artystyczna prowadzona była pod kierunkiem kolejnych dyrektorów artystycznych: Krzysztofa Miklaszewskiego, Jana Prochyry oraz kierowników artystycznych: Cezarego Domagałę (kierownik Sceny Dziecięcej do sierpnia 2015, a od września 2015 dyrektor artystyczny), Witolda Mazurkiewicza (Scena Kameralna), Grzegorza Mrówczyńskiego (Scena Mrowisko), Jakuba Wociala (Scena Muzyczna). Publiczność Teatru powiększyła się dwukrotnie a wpływy z biletów pięciokrotnie. Wynikało to z wielokierunkowego rozwoju teatru z jednoczesnym naciskiem na nurt muzyczny oraz z szerokim otwarciem na publiczność dziecięcą. W okresie tym powstała i rozwinęła szeroką działalność wystawienniczą Galeria Sztuki Teatru Rampa, ceniona zarówno przez środowiska twórcze jak i przez publiczność.
Potwierdzeniem artystycznego kierunku rozwoju teatru, a zwłaszcza odzewu na dynamiczną Scenę Muzyczną było uzyskanie w lutym 2019 r. tytułu Teatru Roku 2018 w plebiscycie Warszawiaki 2018. Nagroda została uzyskana dzięki największemu poparciu widzów i fanów teatru, którzy osobiście na nas głosowali. Pokonaliśmy wtedy 9 scen, w tym największy teatr muzyczny stolicy. To uznanie widzów zostało potwierdzone także w kolejnym plebiscycie Warszawiaki 2019, gdzie stanęlismy na 2 miejscu podium, także z imponującą liczbą głosów, pozostawiającą podobne nam wielkościowo teatry daleko za nami.
W repertuarze na przestrzeni czterdziestopięciolecia Teatru Rampa znalazło się łącznie ponad 550 tytułów spektakli i wydarzeń artystycznych. Niektóre z nich wywarły na tyle znaczący wpływ na kształt i osobowość Teatru, a także na jego wizerunek w oczach Widzów, że wydają się być osnową jego historii, kamieniami milowymi drogi, którą przeszedł, i która określa miejsce, w którym jest dziś. Prezentujemy je poniżej w formie najprostszej z możliwych. Zachęcamy do tej szybkiej podróży w czasie, okraszonej plakatami i ciekawostkami o spektaklach.
-
Spektakl, który otworzył artystyczny życiorys Teatru i trwale określił jego profil i charakter – popularnego teatru muzycznego. Składał się z wielkich przebojów ówczesnych światowych musicali i operetek.
-
Pierwszy w Rampie musical kostiumowy. Przepiękne stroje z epoki Ludwika XV, królewska etykieta i zabawne dworskie intrygi przeplatane dowcipnymi piosenkami. Przedstawienie zdecydowanie przebijało literacki oryginał.
-
Roztańczony i rozśpiewany wodewill, w którym zastosowano rewolucyjną dla artystów zasadę. Dyrektor Krzyżanowski postawił na przemianę członków zespołów baletu, wokalnego i aktorskiego we wszechstronnych zawodowców. Artyści musieli nauczyć się tak samo dobrze grać role, śpiewać i tańczyć. Dało to niezwykły efekt, a prasa pisała ważnym przełomie w działaniu teatru.
-
Śmiała adaptacja sztuki Leona Kruczkowskiego, uznana została przez widzów za doniosły głos o współczesnym losie Polski a przez cenzurę i władze Miasta za niepożądany wyraz dążeń wolnościowych i kontestacji.
-
Musical, który stał się prawdziwym przełomem w polskiej kulturze, wnosząc do szarej i sztywnej rzeczywistości teatru i jego całego otoczenia pełnię barw radości, energii i spontaniczności młodych wykonawców, tworząc zupełnie nową jakość - muzycznego teatru rozrywki.
-
Spektakl-legenda z przebojami Kabaretu Starszych Panów w interpretacji młodych aktorów. Słynnych Mistrzów z ogromnym urokiem i powodzeniem naśladowali: Hanna Banaszak, Adrianna Biedrzyńska, Ewa Dałkowska, Maria Pakulnis, Magda Umer, Janusz Józefowicz, Piotr Machalica. Nie zabrakło też samego Jeremiego Przybory.
-
Śmiałe, żartobliwe ale trafne spojrzenie na relacje męsko-męskie niezupełnie neutralne uczuciowo. Dziś widzimy to inaczej, ale przed dwudziestoma laty otwarte mówienie o świecie gejów i zmianach w naszej kulturze, choćby w konwencji żartu, było prawdziwą sensacją, Nagradzany muzyczny spektakl kabaretowy grany z powodzeniem przez ponad 10 lat.
-
Pierwszy w Polsce spektakl muzyczny, określany mianem rewii gangsterskiej. Dowcipne i błyskotliwe teksty Agnieszki Osieckiej, Stanisława Tyma, Jeremiego Przybory i Wojciecha Młynarskiego a na scenie plejada gwiazd polskiej estrady
-
Kultowy, jedyny w kraju rockowy musical o Jimie Morrisonie z rewelacyjnym wykonaniem przez Marcina Rychcika największych przebojów The Doors. Spektakl z udziałem aktorów, doangażowanych tancerzy i zespołu muzycznego Romualda Kunikowskiego przyciągał dziesiątki tysięcy widzów z całej Polski. Spektakl okazał się legendarnym hitem granym przez 17 lat - najdłużej w historii naszego teatru!
-
Musicalowa adaptacja słynnej powieści Isaaka Bashevisa Singera określana często mianem polskiego "Skrzypka na dachu". Wiele z piosenek z tego spektaklu z muzyką Zygmunta Koniecznego i słowami Agnieszki Osieckiej, żyje do dziś swoim własnym życiem. Song "Dzięki ci Panie za ten świat" stał się hymnem "Piwnicy pod Baranami".
-
Muzyczna komedia bijąca rekordy popularności zwłaszcza wśród damskiej widowni. Stworzona na deskach Teatru Rampa przez trzy lata była jej największym hitem. Później pożegnała się z Rampą, tworząc swój własny byt.
-
Pierwszy musical familijny - spektakl z zalożenia atrakcyjny zarówno dla dzieci jak i rodziców. Zapoczątkował trwały i atrakcyjny nurt familijnej oferty Teatru, przygotowywanej pod kierunkiem Cezarego Domagały, skierowanej do całych rodzin. Pojawiło się w nim od tamtej pory już kilkanaście tytułów. Spektakle familijne, grane popołudniami w dni wolne od pracy, cieszą się ogromną popularnościa.
-
Największe przeboje filmowe wyróżnione niegdyś Oskarami w wykonaniu gwiazdy piosenki rozbłysłej na deskach Teatru Rampa – Doroty Osińskiej. Późniejsza laureatka telewizyjnego show „The Voice of Poland” wykonywała oskarowe przeboje wspólnie z teatralnym kolegą - Robertem Kowalskim.
-
Spektakl inaugurujący działalność trzeciej sceny Teatru Rampa- Mrowisko, na której od tej pory pojawiać się będą ambitnie dobrane sztuki z obszaru dramatu, dające poszukującemu widzowi szansę na głębsze wejście w świat teatralnego dramatu.W spektaklach Mrowiska, wystawianych pod kierunkiem Grzegorza Mrówczyńskiego, grają zwykle debiutanci- absolwenci szkół teatralnych w towarzystwie wytrawnych, doświadczonych aktorów Teatru. Scena Mrowisko istotnie poszerzyła ofertę artystyczną Teatru zwłaszcza dla młodych Widzów.
-
Widowisko muzyczne przełomowe pod względem formy - muzyka Astora Piazzoli i pasjonujący taniec nadawały rytm przedstawieniu. To w tangu bohaterowie wyrażali swoje emocje i dylematy. Specjalnie do spektaklu doangażowano gwiazdy tańca – Stefano Terrazino i Żorę Korolyeva oraz wyśmienicie tańcząca aktorkę Tamarę Arciuch.
-
Pierwsza produkcja Sceny Musicalowej Jakuba Wociala. Wcześniejsze koncerty "Brooadway Street" ewoluowały w muzyczne widowisko osnute wokół motywu miłości w przebojach z musicali: "Upiór w operze", "Koty", West Side Story" "Evita" i "Jesus Christ Superstar". Światowy poziom spektaklu nadały mu gwiazdy polskich i zachodnich scen. Nową jakość stworzyła także muzyka w wykonaniu orkiestry i wspaniała choreografia całości.
-
Idąca za ciosem Scena Musicalowa odważnie sięga po samodzielny broadwayowski rockowy musical. Udana inscenizacja z udziałem własnego zespołu oraz gwiazd teatru muzycznego miała bardzo dobrą prasę i skutecznie powiększyła grono fanów Rampy.
-
Widowisko zainspirowane fascynacją jego twórców ponadczasową muzyką zespołu Queen. Pasja i profesjonalizm reżysera, kierownika muz. Jana Stokłosy i całego zespołu wykonawców dały niezwykły teatralno-koncertowy efekt. Spektakl z porywającymi przebojami Queen zagrany ponad 130 razy, od 5 lat otrzymuje od widowni owacje na stojąco.
-
Autorska inscenizacja kultowej rock opery Webbera i jej artystyczny poziom rozsławiły nasz teatr wśród widzów i krytyków. Tytuł stał się sezonowym hitem granym co roku tylko przed Wielkanocą. Inscenizacja zgrana blisko 90 razy zasłynęła w kraju wysokim poziomem wokalnym, wspaniałą choreografią i doborową obsadą najlepszych polskich aktorów musicalowych.
-
Spektakl muzyczny z piosenkami Agnieszki Osieckiej. Utwory w nowych aranżacjach Pawła Steczka hipnotyzują nowym brzmieniem, a oryginalne interpretacje aktorskie przebojów wydobyły uniwersalność tekstów Osieckiej. Spektakl zagrano już prawie 80 razy. Inscenizacja zainspirowała do stworzenia dla widzów nowej kawiarenki w stylu czasów poetki - Cafe Rampa w foyer Sceny Kameralnej.
-
Widowisko muzyczne stworzone w oparciu o ponadczasowe przeboje kolejnego kultowego zespołu. Wybrane piosenki The Beatles, połączone intrygującą fabułą, prezentowane w nowych aranżach Jana Stokłosy i z porywającą widzów do tańca choreografią Santiago Bello.