A A A

Szukaj

A A A
Wersja kontrastowa

Teatr nasz został powołany do życia w roku 1975 pod dyrekcją Mariana Jonkajtysa, pod nazwą "Teatr na Targówku" jako zalążek pierwszej sceny muzycznej warszawskiej Pragi. Występowały w nim znane gwiazdy estrady: Danuta Rinn, Alicja Majewska, Ewa Śnieżanka, Tadeusz Ross czy Jerzy Złotnicki.

Od 1981 roku Teatr pracował pod kierunkiem dyrektora Jana Krzyżanowskiego, który zmienił profil teatru - obok spektakli muzycznych pojawiła się klasyka oraz sztuki współczesnych polskich dramaturgów. Z teatrem związani byli znani muzycy jak Juliusz Loranc czy Lucjan Kaszycki i słynni artyści: Sława Przybylska, Józef Fryźlewicz, Mieczysław Voit czy Barbara Horawianka. 

W roku 1987 dyrekcję przejął Andrzej Strzelecki, który pod nową nazwą Teatr Rampa stworzył zupełnie nowy zespół Teatru, odkrywając dla polskiej sceny prawdziwy musical i ugruntowując jego muzyczny profil. Na jego popularność pracowali również tacy twórcy jak: Janusz Józefowicz, Stanisław Tym czy Magda Umer. 

W latach 1997-1998 dyrektorem Teatru był Andrzej Maciejewski, a dyrektorem artystycznym Krzysztof Miklaszewski (od września 1997).

Od 1998 roku do chwili obecnej dyrektorem Teatru jest Witold Olejarz. W tym czasie działalność artystyczna prowadzona była pod kierunkiem kolejnych dyrektorów artystycznych: Krzysztofa Miklaszewskiego, Jana Prochyry oraz kierowników artystycznych: Cezarego Domagałę (kierownik Sceny Dziecięcej do sierpnia 2015, a od września 2015 dyrektor artystyczny), Witolda Mazurkiewicza (Scena Kameralna), Grzegorza Mrówczyńskiego (Scena Mrowisko), Jakuba Wociala (Scena Muzyczna). Publiczność Teatru powiększyła się dwukrotnie a wpływy z biletów pięciokrotnie. Wynikało to z wielokierunkowego rozwoju teatru z jednoczesnym naciskiem na nurt muzyczny oraz z szerokim otwarciem na publiczność dziecięcą. W okresie tym powstała i rozwinęła szeroką działalność wystawienniczą Galeria Sztuki Teatru Rampa, ceniona zarówno przez środowiska twórcze jak i przez publiczność.

Potwierdzeniem artystycznego kierunku rozwoju teatru, a zwłaszcza odzewu na dynamiczną Scenę Muzyczną było uzyskanie w lutym 2019 r. tytułu Teatru Roku 2018 w plebiscycie Warszawiaki 2018. Nagroda została uzyskana dzięki największemu poparciu widzów i fanów teatru, którzy osobiście na nas głosowali. Pokonaliśmy wtedy 9 scen, w tym największy  teatr muzyczny stolicy. To uznanie widzów zostało potwierdzone także w kolejnym plebiscycie Warszawiaki 2019, gdzie stanęlismy na 2 miejscu podium, także z  imponującą liczbą głosów, pozostawiającą podobne nam wielkościowo teatry daleko za nami.

W repertuarze na przestrzeni czterdziestopięciolecia Teatru Rampa znalazło się łącznie ponad 550 tytułów spektakli i wydarzeń artystycznych. Niektóre z nich wywarły na tyle znaczący wpływ na kształt i osobowość Teatru, a także na jego wizerunek w oczach Widzów, że wydają się być osnową jego historii, kamieniami milowymi drogi, którą przeszedł, i która określa miejsce, w którym jest dziś. Prezentujemy je poniżej w formie najprostszej z możliwych. Zachęcamy do tej szybkiej podróży w czasie, okraszonej plakatami i ciekawostkami o spektaklach.

 

  

1974
  • Spektakl, który otworzył artystyczny życiorys Teatru i trwale określił jego profil i charakter – popularnego teatru muzycznego. Składał się z wielkich przebojów ówczesnych światowych musicali i operetek.

1979
  • Pierwszy w Rampie musical kostiumowy. Przepiękne stroje z epoki Ludwika XV, królewska etykieta i zabawne dworskie intrygi przeplatane dowcipnymi piosenkami. Przedstawienie zdecydowanie przebijało literacki oryginał.

1982
  • Roztańczony i rozśpiewany wodewill, w którym zastosowano rewolucyjną dla artystów zasadę. Dyrektor  Krzyżanowski postawił na przemianę członków zespołów baletu, wokalnego i aktorskiego we wszechstronnych zawodowców. Artyści musieli nauczyć się tak samo dobrze grać role, śpiewać i tańczyć. Dało to niezwykły efekt, a prasa pisała ważnym przełomie w działaniu teatru.

1984
  • Śmiała adaptacja sztuki Leona Kruczkowskiego, uznana została przez widzów za doniosły głos o współczesnym losie Polski a przez cenzurę i władze Miasta za niepożądany wyraz dążeń wolnościowych i kontestacji.

1988
  • Musical, który stał się prawdziwym przełomem w polskiej kulturze, wnosząc do szarej i sztywnej rzeczywistości teatru i jego całego otoczenia pełnię barw radości, energii i spontaniczności młodych wykonawców, tworząc zupełnie nową jakość - muzycznego teatru rozrywki.

1989
  • Spektakl-legenda z przebojami Kabaretu Starszych Panów w interpretacji młodych aktorów. Słynnych Mistrzów z ogromnym urokiem i powodzeniem naśladowali: Hanna Banaszak, Adrianna Biedrzyńska, Ewa Dałkowska, Maria Pakulnis, Magda Umer, Janusz Józefowicz, Piotr Machalica. Nie zabrakło też samego Jeremiego Przybory.

1991
  • Śmiałe, żartobliwe ale trafne spojrzenie na relacje męsko-męskie niezupełnie neutralne uczuciowo. Dziś widzimy to inaczej, ale przed dwudziestoma laty otwarte mówienie o świecie gejów i zmianach w naszej kulturze, choćby w konwencji żartu, było prawdziwą sensacją, Nagradzany muzyczny spektakl kabaretowy grany z powodzeniem przez ponad 10 lat.

1997
  • Pierwszy w Polsce spektakl muzyczny, określany mianem rewii gangsterskiej. Dowcipne i błyskotliwe teksty Agnieszki Osieckiej, Stanisława Tyma, Jeremiego Przybory i Wojciecha Młynarskiego a na scenie plejada gwiazd polskiej estrady

2000
  • Kultowy, jedyny w kraju rockowy musical o Jimie Morrisonie z rewelacyjnym wykonaniem przez Marcina Rychcika największych przebojów The Doors. Spektakl z udziałem aktorów, doangażowanych tancerzy i zespołu muzycznego Romualda Kunikowskiego przyciągał dziesiątki tysięcy widzów z całej Polski. Spektakl okazał się legendarnym hitem granym przez 17 lat - najdłużej w historii naszego teatru!

2004
  • Musicalowa adaptacja słynnej powieści Isaaka Bashevisa Singera określana często mianem polskiego "Skrzypka na dachu". Wiele z piosenek z tego spektaklu z muzyką Zygmunta Koniecznego i słowami Agnieszki Osieckiej, żyje do dziś swoim własnym życiem. Song "Dzięki ci Panie za ten świat" stał się hymnem "Piwnicy pod Baranami".

2006
  • Muzyczna komedia bijąca rekordy popularności zwłaszcza wśród damskiej widowni. Stworzona na deskach Teatru Rampa przez trzy lata była jej największym hitem. Później pożegnała się z Rampą, tworząc swój własny byt.

2007
  • Pierwszy musical familijny - spektakl z zalożenia atrakcyjny zarówno dla dzieci jak i rodziców. Zapoczątkował trwały i atrakcyjny nurt familijnej oferty Teatru, przygotowywanej pod kierunkiem Cezarego Domagały, skierowanej do całych rodzin. Pojawiło się w nim od tamtej pory już kilkanaście tytułów. Spektakle familijne, grane popołudniami w dni wolne od pracy, cieszą się ogromną popularnościa.

2008
  • Największe przeboje filmowe wyróżnione niegdyś Oskarami w wykonaniu gwiazdy piosenki rozbłysłej na deskach Teatru Rampa – Doroty Osińskiej. Późniejsza laureatka telewizyjnego show „The Voice of Poland” wykonywała oskarowe przeboje wspólnie z teatralnym kolegą - Robertem Kowalskim.

2010
  • Spektakl inaugurujący działalność trzeciej sceny Teatru Rampa- Mrowisko, na której od tej pory pojawiać się będą ambitnie dobrane sztuki z obszaru dramatu, dające poszukującemu widzowi szansę na głębsze wejście w świat teatralnego dramatu.W spektaklach Mrowiska, wystawianych pod kierunkiem Grzegorza Mrówczyńskiego, grają zwykle debiutanci- absolwenci szkół teatralnych w towarzystwie wytrawnych, doświadczonych aktorów Teatru. Scena Mrowisko istotnie poszerzyła ofertę artystyczną Teatru zwłaszcza dla młodych Widzów.

2012
  • Widowisko muzyczne przełomowe pod względem formy - muzyka Astora Piazzoli i pasjonujący taniec nadawały rytm przedstawieniu. To w tangu bohaterowie wyrażali swoje emocje i dylematy. Specjalnie do spektaklu doangażowano  gwiazdy tańca – Stefano Terrazino i Żorę Korolyeva oraz wyśmienicie tańcząca aktorkę Tamarę Arciuch.

2014
  • Pierwsza produkcja Sceny Musicalowej Jakuba Wociala. Wcześniejsze koncerty "Brooadway Street" ewoluowały w muzyczne widowisko osnute wokół motywu miłości w przebojach z musicali: "Upiór w operze", "Koty", West Side Story" "Evita" i "Jesus Christ Superstar". Światowy poziom spektaklu nadały mu gwiazdy polskich i zachodnich scen. Nową jakość stworzyła także muzyka w wykonaniu orkiestry i wspaniała choreografia całości.

  • Idąca za ciosem Scena Musicalowa odważnie sięga po samodzielny broadwayowski rockowy musical. Udana inscenizacja z udziałem własnego zespołu oraz gwiazd teatru muzycznego miała bardzo dobrą prasę i skutecznie powiększyła grono fanów Rampy.

2015
  • Widowisko zainspirowane fascynacją jego twórców ponadczasową muzyką zespołu Queen. Pasja i profesjonalizm reżysera,  kierownika muz. Jana Stokłosy i całego zespołu wykonawców dały niezwykły  teatralno-koncertowy efekt. Spektakl z porywającymi przebojami Queen zagrany ponad 130 razy, od 5 lat otrzymuje od widowni owacje na stojąco.

2016
  • Autorska inscenizacja kultowej rock opery Webbera i jej artystyczny poziom rozsławiły nasz teatr wśród widzów i krytyków. Tytuł stał się sezonowym hitem granym co roku tylko przed Wielkanocą. Inscenizacja zgrana blisko 90 razy zasłynęła w kraju wysokim poziomem wokalnym, wspaniałą choreografią i doborową obsadą najlepszych polskich aktorów musicalowych. 

2017
  • Spektakl muzyczny z piosenkami Agnieszki Osieckiej. Utwory w nowych aranżacjach Pawła Steczka hipnotyzują nowym brzmieniem, a oryginalne interpretacje aktorskie przebojów wydobyły uniwersalność tekstów Osieckiej. Spektakl zagrano już prawie 80 razy. Inscenizacja zainspirowała do stworzenia dla widzów nowej kawiarenki w stylu czasów poetki -  Cafe Rampa w foyer Sceny Kameralnej.

2018
  • Widowisko muzyczne stworzone w oparciu o ponadczasowe przeboje kolejnego kultowego zespołu. Wybrane piosenki The Beatles, połączone intrygującą fabułą, prezentowane w nowych aranżach Jana Stokłosy i z porywającą widzów do tańca choreografią Santiago Bello.

Michał WalczakDYREKTOR NACZELNY I ARTYSTYCZNY
Dramatopisarz, scenarzysta, reżyser, absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie i Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Stypendysta Ministra Kultury, laureat licznych nagród i wyróżnień, m.in. festiwalu „Dwa Teatry” i Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współtwórca kabaretu literackiego „Pożar w burdelu”, Warszawskiego Cyrku Magii i Ściemy, Laboratorium Musicalu oraz wieloletni prezes Fundacji Zakochana Warszawa. Autor kilkudziesięciu sztuk dla dorosłych, dzieci i młodzieży tłumaczonych m. in. na angielski, niemiecki, francuski, włoski, litewski, węgierski, czeski, słowacki i wystawianych na całym świecie. Reżyserował spektakle i koncerty m.in. w Teatrze Polonia, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Lalka, Teatrze Syrena, Operze Leśnej w Sopocie, Teatrotece, Teatrze Polskiego Radia, Klubokawiarni Chłodna 25 a także dla Festiwalu Sztukmistrze i Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Wykładał na wydziale scenariopisarstwa w PWSTiF. Od lat mieszka na Pradze i współtworzy kulturę prawej strony Wisły, współpracując z Muzeum Warszawskiej Pragi i Domem Kultury Praga przy organizacji nowocyrkowego festiwalu Inwazja Klaunów. W swojej twórczości łączy klasyczne dramatopisanie z musicalem, kabaretem, stand-upem, nowym cyrkiem oraz formami telewizyjnymi i filmowymi. Od września 2021 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Rampa na Targówku.


 

 
 
 
Łukasz StrzelczykZASTĘPCA DYREKTORA
Badacz kultury, socjolog, strateg. Kurator w obszarze sztuk wizualnych oraz sound artu. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy. Kurator wystaw odbywających się m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, BWA Sokół, Galerii Piktogram. Swoje instytucjonalne doświadczenie budował pracując w Centrum Nauki Kopernik, Domu Kultury Kadr, Wolskim Centrum Kultury i Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki. Członek sieci skupiających dyrektorki i dyrektorów instytucji w Polsce: Forum Kultury Mazowsze i Forum Kraków. Pomysłodawca i kurator cyklicznego festiwalu muzycznego, odbywającego się w ramach Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik. Współpracował z szeregiem instytucji m.in. z Narodowym Centrum Kultury, Domem Spotkań z Historią, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Akademią Sztuki w Szczecinie, Muzeum Powstania Warszawskiego. Organizator kilkuset koncertów muzyki improwizowanej, elektronicznej i eksperymentalnej, kurator festiwali: Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych RP, Od Bikiniarzy do Hipsterów, Festiwalu Kultury Greków Polskich i wielu innych. Jego zainteresowania wyznaczają relacje dźwięku i sztuk wizualnych, sztuka w przestrzeni publicznej w Polsce w latach 60/70-tych oraz związki wizualności z kontrkulturą. Założyciel Stowarzyszenia Trzecia Fala. Wydawca i producent płyt z polską archiwalną muzyką awangardową lat 70-tych (Helmut Nadolski, Grupa w Składzie, Onomatopeja czy Sesja 72). Redaktor tomu poświęconego modernizmowi w przedwojennej Warszawie – Światłoczuły modernizm. Osiedla społeczne warszawskiego Koła.


 

 
 
 
Beata AndrzejewskaGŁÓWNA KSIĘGOWA
Główna Księgowa, w Teatrze Rampa na Targówku od 1 września 2019 roku - dyplomowany księgowy o specjalności rachunkowość i finanse przedsiębiorstw. Wyróżnia się biegłą znajomością rachunkowości i rozliczeń w instytucjach kultury. W latach 2009 - 2019 Zastępca Głównej Księgowej w Orkiestrze Sinfonia Varsovia. W czerwcu 2000 roku uzyskała certyfikat Ministerstwa Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ukończyła Studia magisterskie w Wyższej Szkole Zarządzania i Marketingu w Warszawie oraz podyplomowe studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. Jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Oddział w Warszawie.
W Teatrze w ramach kontroli zarządczej Kierownictwa Teatru - Główna Księgowa, obok Dyrektora Teatru, sprawuje kontrolę wewnętrzną – sprawdza kompletność dokumentacji dotyczącej operacji gospodarczych i finansowych, ich zgodność z planem finansowym oraz z obowiązującymi w Teatrze zarządzeniami w tym zakresie; ponadto jest odpowiedzialna za prawidłowe rozliczenia podatków VAT i CIT, kasy biletowej, środków trwałych, za okresową sprawozdawczość budżetową w zakresie Rb-N, Rb-Z, sprawozdania z wykonania, plany i projekty planów do Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy oraz do GUS a także roczne sprawozdania finansowe i pakiety konsolidacyjne.