Teatr nasz został powołany do życia w roku 1975 pod dyrekcją Mariana Jonkajtysa, pod nazwą "Teatr na Targówku" jako zalążek pierwszej sceny muzycznej warszawskiej Pragi. Występowały w nim znane gwiazdy estrady: Danuta Rinn, Alicja Majewska, Ewa Śnieżanka, Tadeusz Ross czy Jerzy Złotnicki.
Od 1981 roku Teatr pracował pod kierunkiem dyrektora Jana Krzyżanowskiego, który zmienił profil teatru - obok spektakli muzycznych pojawiła się klasyka oraz sztuki współczesnych polskich dramaturgów. Z teatrem związani byli znani muzycy jak Juliusz Loranc czy Lucjan Kaszycki i słynni artyści: Sława Przybylska, Józef Fryźlewicz, Mieczysław Voit czy Barbara Horawianka.
W roku 1987 dyrekcję przejął Andrzej Strzelecki, który pod nową nazwą Teatr Rampa stworzył zupełnie nowy zespół Teatru, odkrywając dla polskiej sceny prawdziwy musical i ugruntowując jego muzyczny profil. Na jego popularność pracowali również tacy twórcy jak: Janusz Józefowicz, Stanisław Tym czy Magda Umer.
W latach 1997-1998 dyrektorem Teatru był Andrzej Maciejewski, a dyrektorem artystycznym Krzysztof Miklaszewski (od września 1997).
Od 1998 roku do chwili obecnej dyrektorem Teatru jest Witold Olejarz. W tym czasie działalność artystyczna prowadzona była pod kierunkiem kolejnych dyrektorów artystycznych: Krzysztofa Miklaszewskiego, Jana Prochyry oraz kierowników artystycznych: Cezarego Domagałę (kierownik Sceny Dziecięcej do sierpnia 2015, a od września 2015 dyrektor artystyczny), Witolda Mazurkiewicza (Scena Kameralna), Grzegorza Mrówczyńskiego (Scena Mrowisko), Jakuba Wociala (Scena Muzyczna). Publiczność Teatru powiększyła się dwukrotnie a wpływy z biletów pięciokrotnie. Wynikało to z wielokierunkowego rozwoju teatru z jednoczesnym naciskiem na nurt muzyczny oraz z szerokim otwarciem na publiczność dziecięcą. W okresie tym powstała i rozwinęła szeroką działalność wystawienniczą Galeria Sztuki Teatru Rampa, ceniona zarówno przez środowiska twórcze jak i przez publiczność.
Potwierdzeniem artystycznego kierunku rozwoju teatru, a zwłaszcza odzewu na dynamiczną Scenę Muzyczną było uzyskanie w lutym 2019 r. tytułu Teatru Roku 2018 w plebiscycie Warszawiaki 2018. Nagroda została uzyskana dzięki największemu poparciu widzów i fanów teatru, którzy osobiście na nas głosowali. Pokonaliśmy wtedy 9 scen, w tym największy teatr muzyczny stolicy. To uznanie widzów zostało potwierdzone także w kolejnym plebiscycie Warszawiaki 2019, gdzie stanęlismy na 2 miejscu podium, także z imponującą liczbą głosów, pozostawiającą podobne nam wielkościowo teatry daleko za nami.
W repertuarze na przestrzeni czterdziestopięciolecia Teatru Rampa znalazło się łącznie ponad 550 tytułów spektakli i wydarzeń artystycznych. Niektóre z nich wywarły na tyle znaczący wpływ na kształt i osobowość Teatru, a także na jego wizerunek w oczach Widzów, że wydają się być osnową jego historii, kamieniami milowymi drogi, którą przeszedł, i która określa miejsce, w którym jest dziś. Prezentujemy je poniżej w formie najprostszej z możliwych. Zachęcamy do tej szybkiej podróży w czasie, okraszonej plakatami i ciekawostkami o spektaklach.
Spektakl, który otworzył artystyczny życiorys Teatru i trwale określił jego profil i charakter – popularnego teatru muzycznego. Składał się z wielkich przebojów ówczesnych światowych musicali i operetek.
Pierwszy w Rampie musical kostiumowy. Przepiękne stroje z epoki Ludwika XV, królewska etykieta i zabawne dworskie intrygi przeplatane dowcipnymi piosenkami. Przedstawienie zdecydowanie przebijało literacki oryginał.
Roztańczony i rozśpiewany wodewill, w którym zastosowano rewolucyjną dla artystów zasadę. Dyrektor Krzyżanowski postawił na przemianę członków zespołów baletu, wokalnego i aktorskiego we wszechstronnych zawodowców. Artyści musieli nauczyć się tak samo dobrze grać role, śpiewać i tańczyć. Dało to niezwykły efekt, a prasa pisała ważnym przełomie w działaniu teatru.
Śmiała adaptacja sztuki Leona Kruczkowskiego, uznana została przez widzów za doniosły głos o współczesnym losie Polski a przez cenzurę i władze Miasta za niepożądany wyraz dążeń wolnościowych i kontestacji.
Musical, który stał się prawdziwym przełomem w polskiej kulturze, wnosząc do szarej i sztywnej rzeczywistości teatru i jego całego otoczenia pełnię barw radości, energii i spontaniczności młodych wykonawców, tworząc zupełnie nową jakość - muzycznego teatru rozrywki.
Spektakl-legenda z przebojami Kabaretu Starszych Panów w interpretacji młodych aktorów. Słynnych Mistrzów z ogromnym urokiem i powodzeniem naśladowali: Hanna Banaszak, Adrianna Biedrzyńska, Ewa Dałkowska, Maria Pakulnis, Magda Umer, Janusz Józefowicz, Piotr Machalica. Nie zabrakło też samego Jeremiego Przybory.
Śmiałe, żartobliwe ale trafne spojrzenie na relacje męsko-męskie niezupełnie neutralne uczuciowo. Dziś widzimy to inaczej, ale przed dwudziestoma laty otwarte mówienie o świecie gejów i zmianach w naszej kulturze, choćby w konwencji żartu, było prawdziwą sensacją, Nagradzany muzyczny spektakl kabaretowy grany z powodzeniem przez ponad 10 lat.
Pierwszy w Polsce spektakl muzyczny, określany mianem rewii gangsterskiej. Dowcipne i błyskotliwe teksty Agnieszki Osieckiej, Stanisława Tyma, Jeremiego Przybory i Wojciecha Młynarskiego a na scenie plejada gwiazd polskiej estrady
Kultowy, jedyny w kraju rockowy musical o Jimie Morrisonie z rewelacyjnym wykonaniem przez Marcina Rychcika największych przebojów The Doors. Spektakl z udziałem aktorów, doangażowanych tancerzy i zespołu muzycznego Romualda Kunikowskiego przyciągał dziesiątki tysięcy widzów z całej Polski. Spektakl okazał się legendarnym hitem granym przez 17 lat - najdłużej w historii naszego teatru!
Musicalowa adaptacja słynnej powieści Isaaka Bashevisa Singera określana często mianem polskiego "Skrzypka na dachu". Wiele z piosenek z tego spektaklu z muzyką Zygmunta Koniecznego i słowami Agnieszki Osieckiej, żyje do dziś swoim własnym życiem. Song "Dzięki ci Panie za ten świat" stał się hymnem "Piwnicy pod Baranami".
Muzyczna komedia bijąca rekordy popularności zwłaszcza wśród damskiej widowni. Stworzona na deskach Teatru Rampa przez trzy lata była jej największym hitem. Później pożegnała się z Rampą, tworząc swój własny byt.
Pierwszy musical familijny - spektakl z zalożenia atrakcyjny zarówno dla dzieci jak i rodziców. Zapoczątkował trwały i atrakcyjny nurt familijnej oferty Teatru, przygotowywanej pod kierunkiem Cezarego Domagały, skierowanej do całych rodzin. Pojawiło się w nim od tamtej pory już kilkanaście tytułów. Spektakle familijne, grane popołudniami w dni wolne od pracy, cieszą się ogromną popularnościa.
Największe przeboje filmowe wyróżnione niegdyś Oskarami w wykonaniu gwiazdy piosenki rozbłysłej na deskach Teatru Rampa – Doroty Osińskiej. Późniejsza laureatka telewizyjnego show „The Voice of Poland” wykonywała oskarowe przeboje wspólnie z teatralnym kolegą - Robertem Kowalskim.
Spektakl inaugurujący działalność trzeciej sceny Teatru Rampa- Mrowisko, na której od tej pory pojawiać się będą ambitnie dobrane sztuki z obszaru dramatu, dające poszukującemu widzowi szansę na głębsze wejście w świat teatralnego dramatu.W spektaklach Mrowiska, wystawianych pod kierunkiem Grzegorza Mrówczyńskiego, grają zwykle debiutanci- absolwenci szkół teatralnych w towarzystwie wytrawnych, doświadczonych aktorów Teatru. Scena Mrowisko istotnie poszerzyła ofertę artystyczną Teatru zwłaszcza dla młodych Widzów.
Widowisko muzyczne przełomowe pod względem formy - muzyka Astora Piazzoli i pasjonujący taniec nadawały rytm przedstawieniu. To w tangu bohaterowie wyrażali swoje emocje i dylematy. Specjalnie do spektaklu doangażowano gwiazdy tańca – Stefano Terrazino i Żorę Korolyeva oraz wyśmienicie tańcząca aktorkę Tamarę Arciuch.
Pierwsza produkcja Sceny Musicalowej Jakuba Wociala. Wcześniejsze koncerty "Brooadway Street" ewoluowały w muzyczne widowisko osnute wokół motywu miłości w przebojach z musicali: "Upiór w operze", "Koty", West Side Story" "Evita" i "Jesus Christ Superstar". Światowy poziom spektaklu nadały mu gwiazdy polskich i zachodnich scen. Nową jakość stworzyła także muzyka w wykonaniu orkiestry i wspaniała choreografia całości.
Idąca za ciosem Scena Musicalowa odważnie sięga po samodzielny broadwayowski rockowy musical. Udana inscenizacja z udziałem własnego zespołu oraz gwiazd teatru muzycznego miała bardzo dobrą prasę i skutecznie powiększyła grono fanów Rampy.
Widowisko zainspirowane fascynacją jego twórców ponadczasową muzyką zespołu Queen. Pasja i profesjonalizm reżysera, kierownika muz. Jana Stokłosy i całego zespołu wykonawców dały niezwykły teatralno-koncertowy efekt. Spektakl z porywającymi przebojami Queen zagrany ponad 130 razy, od 5 lat otrzymuje od widowni owacje na stojąco.
Autorska inscenizacja kultowej rock opery Webbera i jej artystyczny poziom rozsławiły nasz teatr wśród widzów i krytyków. Tytuł stał się sezonowym hitem granym co roku tylko przed Wielkanocą. Inscenizacja zgrana blisko 90 razy zasłynęła w kraju wysokim poziomem wokalnym, wspaniałą choreografią i doborową obsadą najlepszych polskich aktorów musicalowych.
Spektakl muzyczny z piosenkami Agnieszki Osieckiej. Utwory w nowych aranżacjach Pawła Steczka hipnotyzują nowym brzmieniem, a oryginalne interpretacje aktorskie przebojów wydobyły uniwersalność tekstów Osieckiej. Spektakl zagrano już prawie 80 razy. Inscenizacja zainspirowała do stworzenia dla widzów nowej kawiarenki w stylu czasów poetki - Cafe Rampa w foyer Sceny Kameralnej.
Widowisko muzyczne stworzone w oparciu o ponadczasowe przeboje kolejnego kultowego zespołu. Wybrane piosenki The Beatles, połączone intrygującą fabułą, prezentowane w nowych aranżach Jana Stokłosy i z porywającą widzów do tańca choreografią Santiago Bello.